Makasiinirannan kansainvälinen laatu- ja konseptikilpailu

Helsingin kaupunki käynnisti kilpailun löytääkseen kumppanin Eteläsataman Makasiinirannan kehittämiseen ja toteuttamiseen. Makasiinirantaa kehitetään jatkossa osana käveltävää keskustaa, Helsingin rantoja kiertävää rantareittiä sekä uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon sijaintipaikkana. Kilpailu oli kaksivaiheinen laatu- ja konseptikilpailu, joka oli suunnattu rakennus- ja kiinteistöalan kotimaisille ja kansainvälisille toimijoille. Kilpailun voittajaksi 24.11.2022 julkistettiin Saaret-ehdotus.
Saaret, näkymä rantareitillä.

Makasiinirannan kilpailun voitti Saaret-ehdotus

Makasiinirannan kansainvälisen laatu- ja konseptikilpailun voittaja on Konsortium Gran -ryhmän kilpailuehdotus Saaret
Katso tallenne: Makasiinirannan laatu- ja konseptikilpailun palkitsemistilaisuus (Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)

Palkintolautakunnan valitsema voittajaehdotus Saaret katsottiin kaupunkikuvaltaan ja arkkitehtuuriltaan onnistuneeksi sekä luovan tasapainoisen jatkumon Helsingin merelliselle keskustalle. Voittajatyö kunnioittaa alueen historiallisia arvoja ja kulttuuriympäristöä samalla tuoden uuden ainutlaatuisen kerrostuman osaksi kansallismaisemaa.

Voittajatyön eduksi katsottiin, että se liittyy ympäröivään Kaartinkaupungin, Ullanlinnan ja Kaivopuiston kaupunkirakenteeseen ja korostaa oivaltavasti alueelta avautuvia näkymiä kohti keskustan maamerkkejä ja merellistä maisemaa. Maisema-arkkitehtuuriltaan korkeatasoinen suunnitelma nivoutuu osaksi kokonaisuutta ja tuo alueelle uusia julkisia ulkotiloja kaupunkilaisten käyttöön. 

Makasiinirantaan rakentuu viihtyisä ranta-aukioiden sarja täydentämään Helsinginniemeä kiertävää rantareittiä. Laivasillankadusta muodostuu kaupunkimainen katutila, jota rytmittävät aukiot sekä Uspenskin katedraalille ja merelle avautuvat näkymät.  

Voittaneen ehdotuksen toiminnallinen konsepti on tasapainoinen. Uudisrakentamisen ravintola-, liike- ja toimistotilat sekä hotelli yhdessä suojeltuihin Olympiaterminaaliin ja Satamataloon suunnitellut kulttuuritilat tekevät alueesta vetovoimaisen. Niin ikään Makasiinirantaan rakentuva uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo houkuttelee alueelle entisestään lisää kaupunkilaisia ja matkailijoita. Makasiiniranta kytkeytyy yhä enemmän osaksi kaupungin keskustaa. Voittajasuunnitelman myötä alueesta kehittyy toiminnallisesti vilkas, miellyttävä ja merellinen kokonaisuus osaksi Eteläsataman rantoja.

Makasiinirannasta kehittyy toiminnallisesti vilkas, miellyttävä ja merellinen kokonaisuus osaksi Eteläsataman rantoja

Makasiinirannan kansainvälisen laatu- ja konseptikilpailun toiseen vaiheeseen valitut neljä ryhmittymää laativat tarkennetut kilpailuehdotukset kesällä 2022. Ahti, Boardwalk, Makasiinipromenadi ja Saaret -ehdotukset olivat nähtävillä ja kommentoitavina Kerro kantasi -verkkopalvelussa(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) elokuun loppuun asti. Kerro kantasi -kyselyn palaute annettiin tiedoksi kilpailun tuomaristolle kuten kilpailun ensimmäisessä vaiheessa. Tuomarointi käynnistyi alkusyksystä ja kilpailun tulos julkistettiin 24.11.2022.

Tuomariston arviointi painottuu suunnitelman kokonaisuusratkaisuun ja siihen, miten ideasuunnitelma sopeutuu Eteläsataman maisemaan ja sen arvoihin.  Arvioinnissa kiinnitetään huomiota myös suunnitelmien kaupunkikuvalliseen laatuun, konseptin toimivuuteen ja toteutettavuuteen, kävely-ympäristön ja kaupunkitilan laatuun sekä Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelman toteutumista edistäviin ratkaisuihin. Tärkeää on myös uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon, Vanha Kauppahallin ja satamarakennuksen huomioiminen osana kokonaisuutta.   

Kilpailun voittanut ryhmä jatkaa alueen suunnittelua kumppanuuskaavoituksena yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Kilpailun voittaja toimii myös kilpailuehdotuksen pohjalta muodostettavien tonttien toteuttajana. Toteutussopimuksen ja alueelle laadittavan asemakaavan hyväksymisestä päättää myöhemmin kaupunginvaltuusto. Uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon osalta järjestetään erillinen arkkitehtuurikilpailu, joka käynnistyy vuonna 2023.

Ryhmät ehdotusten takana

• Ahti – Elävä Eteläsatama (Ålandsbanken, Arkkitehdit Tommila, Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen, A-insinöörit, VSU) 

• Boardwalk – AALTO Development (Arkkitehtitoimisto Lahdelma-Mahlamäki, Maisema-arkkitehtitoimisto NÄKYMÄ Oy, Sitowise) 

• Makasiinipromenadi – South Harbour (NREP, SRV Group, Anttinen Oiva Arkkitehdit, Nomaji maisema-arkkitehdit, Sitowise, Suunnittelutoimisto Amerikka) 

• Saaret – Konsortium Gran (Niam, K2S Architecs, White Arkitekter, Ramboll Finland, Rakennuttajatoimisto HTJ Oy) 

Makasiinirantaa kehitetään kaupunkilaisten yhteisenä viihtymisen paikkana

Kilpailun tavoitteiden mukaisesti Makasiiniranta on jatkossa osa käveltävää keskustaa, Helsingin rantoja kiertävää rantareittiä sekä uuden arkkitehtuuri- ja designmuseon sijaintipaikka.

Tavoitteena on elämyksellinen ja merellinen Makasiiniranta, jossa kulttuuri ja vapaa-aika ovat vahvasti läsnä. Tapahtumat, palvelut sekä merellisessä maisemassa kulkemaan kutsuva reitti edistävät keskustan laajentumista Eteläsatamaan, lisäten myös alueen yritysten elinvoimaa.

Makasiinirannan laatu- ja konseptikilpailulla etsittiin parasta kokonaissuunnitelmaa. Alueelle oli mahdollista ehdottaa kulttuuri-, palvelu-, liike- ja muuta toimitilarakentamista, ei kuitenkaan asumista. Kilpailu käsitti myös arkkitehtuuri- ja designmuseolle suunnitellun alueen, minkä lisäksi alueelle tavoitellaan monipuolisia museotoimintaa tukevia toimintoja. Museon varsinainen toteutus ratkaistaan myöhemmässä vaiheessa ja siitä järjestetään erillinen arkkitehtuurikilpailu.

Nykyisin pääasiassa sataman terminaalitoimintojen ja pysäköinnin käytössä oleva alue muutetaan julkiseksi ja viihtyisäksi rantareitiksi ja kaupunkitilaksi. Kauppatori yhdistyy jatkossa Kaivopuistoon ja pääsy meren äärelle paranee. Uusi kaupunkitila tarjoaa mahdollisuuksia myös epäkaupalliselle oleskelulle eri ikäryhmät ja kaupunkilaisten monenlaiset tarpeet huomioon ottaen. Olympiaterminaalin ympäristö vapautuu suurelta osin muuhun käyttöön, kun Tallinnaan matkustetaan jatkossa Länsisatamasta. Alueelle jää kuitenkin kansainvälistä risteilyalusliikennettä sekä mahdollisuus pika-alusliikenteelle. Tukholman liikennöinti jää Katajanokalle.

 

Eteläsataman lahden kehittäminen

Makasiiniranta ja Olympiaranta

 

Makasiinirannan laatu- ja konseptikilpailun tavoitteena on muuttaa tällä hetkellä pääasiassa sataman terminaalitoimintojen ja pysäköinnin käytössä oleva alue julkiseksi ja viihtyisäksi käveltäväksi kaupunkitilaksi, joka yhdistää Kauppatorin ja Kaivopuiston sekä mahdollistaa pääsyn meren äärelle.

Usein kysyttyä: Eteläsatama ja Makasiiniranta

Tutustu Makasiinirannan kilpailun usein kysyttyihin kysymyksiin teemoittain.